Digitális

Villanypásztor 2.


A fent látható kapcsolás egy villanypásztor. A különlegessége, hogy egy inverterrel a gyújtótrafóra nem 12, hanem 150-200 V-ot kapcsolgatunk.

Az áramkör működése röviden:

Az első transzformátor előtti rész az inverter. Az 555-ös, ebben a felállásban elvileg ~2kHz-en, ~7%-os kitöltéssel üzemel. A tranzisztor (T1) az akkumulátor feszültségét kapcsolgatja a transzformátorra. (Azért ilyen kicsi a kitöltés, hogy feleslegesen ne merítse le az akksit.)

A transzformátor, egy mezei nyáktrafó, 1,8-3,5 W-os, és 230/9V-os. T1 tranzisztor 400V körüli, néhány amperes. (Használható TV-kből bontott BU XXX, és társai.)

Fontos: A tranzisztor lábára a transzformátor szekunder ágát kötjük! (9V)

Megjegyzés: Ha 6V-os transzformátorral próbálkozunk, a szekunder oldalon nagyobb feszültséget kapunk.

A transzformátor után egy greatz egyenirányító található. (D2-D5) Válasszunk olyat, ami 600V-ot, és 1 A-t elbír. Én ezt 4 darab diódából raktam össze, amik bírják a nagyfrekvenciát. (~40-50 Ft/db)

Utána egy ún. relxációs oszcillátor van. A C3 (min. 40V) kondenzátor az 1M ohmos ellenálláson és potenciométeren keresztül töltődik. Ha feszültsége eléri a 30-32V-ot, a diak gyújtófeszültségét, az begyújt, azaz vezet, bekapcsolja a tirisztort, ami Cx innenső felét a testre kapcsolja, ami a gyújtótrafón keresztül kisül. Ez ugyan pillanatnyi rövidzárlatot okoz, de ezt az alkatrészek kibírják. (A gyújtótrafó autóból/motorból legyen, 12V-os.)

R6-ra a kikapcsolás után van igazán szükségünk, kisüti a kondenzátort. A Cx kondenzátor 450 V-os legyen, minimum, és értéke 1-8 uF is lehet. (1uF ha kis karámhoz kell, nagyobb értelem szerűen nagyobb karámhoz.) Lehet motorindító kondenzátor is.

Úgy tűnhet, a gyújtótrafó fordítva van bekötve. De ha belegondolunk nem. A kondi kisütésekor a + töltésekkel teli fegyverzetet letesteljük ugye, ami a testen keresztül jut a gyújtótrafó + kapcsára.

T1-et és a tirisztort nem szükséges hűtőbordára szerelni. Ha jól van összerakva a szerkezet, egyik sem melegedhet! Ennyit az áramkör működéséről.

Egyéb nagyon FONTOS információk:

A földelés és a szikraköz: Földelést ilyen rendszernél kötelező kiépíteni. Ha nem teszed, egy rossz mozdulat és vagy téged ráz meg, vagy tönkremegy pillanatok alatt az egész. A földelést, ahogy a rajzon is jelölve van, a gyújtótrafó 15-ös pontjára kell kötni. SZIGORÚAN TILOS a konnektor földelésével összekötni!!!!

Földelésnek javaslok egy betonvasat leszúrni 100-150 cm mélyre. Nyáron pedig ügyelni, hogy sose legyen csontszáraz a környezete. A szikraköz is kötelező! A gyújtótrafó nagyfeszültségű kimenete és a földelés közé kell beépíteni, mérete max 10-12 mm. Ez maximalizálja a kimenő feszültséget ~10kV-ra. (Én egy fadarabba két facsavart tekertem bele félig, úgy, hogy a fejeik nagyjából 1 cm távolságra voltak, és a teszt idejére csak köré csavartam a kábeleket. DE csak a TESZT IDEJÉRE! Ezek után forrasztással és a szikraköz rögzítésével építsük be!)

Ami még fontos: A nyáktrafó utáni résznél ügyeljetek, nehogy hozzányúljatok bekapcsolt állapotban! 150-200 V DC nem játék!

Az áramkör élesztése:

D6 dióda azért van ott, ha valaki fordítva köti rá az akkumulátort, ne menjen tönkre az egész, és egy biztosítékcserével megoldható legyen.

A gyújtótrafót és Cx-et először ne kössük be! (a földelést sem!) Kapcsoljunk feszültséget az inverterre. Ha ügyesek vagyunk elvileg kicsi sípoló hangot hallanunk kellene. Ha nem halljuk az se baj. Fogjuk a multit , és a nyáktrafó után, R6on megmérjük a feszültséget. Elvileg bekapcsolás után itt 1-2 mp múlva a feszültség akár 400 V-ra is felkúszhat. Ha 1 mp után már 150 V körül vagyunk, már jó. Kapcsoljuk ki, várjunk egy kicsit, majd beforraszthatjuk Cxet, és ráköthetjük a gyújtótrafót is. Ekkor rakjuk fel a földelést is és a szikraköz.

Ha leföldeltük, újra kapcsoljunk feszültséget az inverterre. Ha megvagyunk elvileg már egy-két szikrát láthatunk is. Kezdjük el tekergetni a potit addig, míg ~ 1-1,5 mp telik el két szikrázás közt. Ha hiába tekergetjük, túl gyorsan követik a szikrák egymást, C3-at cseréljük nagyobbra, ellenkező esetben kisebbre. De elvileg ezzel jónak kell lennie. Ha megvan a megfelelő idő, bekapcsolt állapotban óvatosan mérjünk rá R6-ra, és olvassuk le, hány V-ra megy fel a feszültség közvetlen a kisülés előtt.

Ha megvan könnyedén kiszámolható belőle a pásztorunk tárolt energiája. (E=0,5Cx*U^2 , ahol Cx Farádban, U Voltban van megadva).

Elméletileg a kapcsolásnak elsőre indulnia kell. Ha nem indulna néhány dolog, amit ellenőrizzünk: TR1, 555, T1, Tirisztor, D2-D5, valóban diakot adtak-e, Cx működőképessége, gyújtótrafó működőképessége.

És még egyszer utoljára: Vigyázzatok a bekapcsolt áramkörrel! A nyák részét ne taperoljátok, még véletlenül se! A gyújtótrafó ha egyszer megráz, bajod nem lesz ugyan, de megtanulod, hogy ne nyúlkálj oda! Legyetek figyelmesek!

  Nyomtatott áramkör


nyomtatott áramkör  Bejelentkezés után működő funkció!
Nézettség:

Szint:
   

Szavazat:

Készült:
2010. január 21. 12:10

Vélemény:
136

Szavazat:
54

Mai látogató:
19

Utolsó látogatás:
Ma 18:10:08

Bejelentkezés után használható funkció!
Értékeld a cikket!

Szavazatok
4,2
54
  30  ★★★★★
  15  ★★★★
  3  ★★★
  1  ★★
  5  ★

Legújabb írás

Rádiós
   

VÉLEMÉNYEK, HOZZÁSZÓLÁSOK

A fenti vp-megépítettem több példányban is és olyan variánsban, hogy atirisztort 555-ös-el hajtottam meg. Az utóbbit valahogy jobbnak találom. Az inverter legalább 400 deha hossztabb a kerítés 2km-nél akkor jobb 500v. Az 1N4148 dióda nem javított semmit. Az inverter trafó, a kondi kapacitása eggyüttesen határozza meg a kimenőenergiát ezért a trafó jobb ha válogatjuk, miközben mérjük azu inverter feszt. Csak elekrtonika nélkülio műszerrel. Jó ha a bemeneti tápon van testre egy 1N4001, fölötébb hasznos.

in55(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2012. december 13. 16:22:33

Sziasztok!Kérdésem a következő:Ki építette össze ezt a tervet?Kinek müködik? Mert igazság szerint én kimaradtam ezt a nyákot és se az impulz generátor se a második része nem stimmel!Kérdésem megkora invertel trafó kel bele:hány va-es?Miért van az,hogy a végén ki jön 250-350volt de a kondin keresztül a magasfeszültségű trafon keresztül nem sül ki!Egyszerüen nem töltödik fel a kondi.400v 8qf-ost használok.Kérem segítsetek! Előre is köszönöm!!István

percsi   2012. szeptember 10. 12:17:59

Sziasztok ha valakinek megvan a NYÁK terv megkérném szépen küldje el. Köszi előre is

andszabi(@)-zárójel nem kell-yahoo.com   2012. szeptember 06. 14:35:28

Sziasztok
Ha valaki nemlenne biztos ebben a tirisztor triak dologban
annak mondanám hogy BT 151 kell bele nekem mind a 3 ban az van.

zsatam   2012. augusztus 12. 20:43:49

Szeretnék kérni valakitől egy nyák rajzot,olyat ami után lehet marni(méret arányo)
Előre köszönöm!
Perényi István
percsi@axelero.hu

percsi(@)-zárójel nem kell-axelero.hu   2012. július 31. 13:22:43

Sziasztok!
Egy kis segítségre lenne szükségem! Megépítettem az áramkört! ráadom a 12 V-t hallom a sípolást rámérek R6 ra 162mV-ot mutat a űszer! Nem nyáktrafót tettem bele hanem egy számítógép hangfalból kibontott 230/ 9V 0.3A-os trafót ! 1M -os poti nem volt itthon így csak simán 1Mohm-ot tettem be! A trafó primer tekercsén 1V AC-t mérek! Valakinek esetleg valami ötlet?

balazs8888(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2012. július 22. 13:53:33

Nekem csak egy nagy dilemma maradt.
Hirtelen Ulicska Dávidot (szerkesztőt) tudom idézni:
,,Üdv!
Tirisztor BT151 vagy TIC sorozat bármely tagja, ami 5-600Vot bír, (Tic 206 216) 150-200 Ft körül vannak, nem érdemes bele nagyobbat tenni.
uli,,

,,Bocs, a cikkben elírtam. Triak kell oda, csak a kettőt mindig keverem. A BT151 és a TIC 206 jól működik.
uli,,

Mint az utóbbi hozzászolásban is látom megerősíted, hogy TRIÁK kell. De én megnézegettem a hozzászólásban ajánlott TR alkatrész a BT151 az TIRISZTOR és a rajzon feltüntetett alkatrész is TIRISZTOR, csak az ajánlott TIC206 TRIÁK.
Nekem ez mostmár 2:2, vagyis döntetlen. Kérlek szépen ha profibb vagy magyarázd meg hogy mi is jár oda valójába
Előre is köszönöm a válaszodat, Márton.

ugraimarton(@)-zárójel nem kell-yahoo.com   2012. július 17. 22:26:36

Hali Lenne egy nagyon fontos kérdésem. 555 helyett lehet berakni HA31002-t is????? Ez a HA31002 ugyan olyan mint az 555-ös csak nem tudom, hogy jó e bele. Valaki segítsen Előre kösz!

istyukiraly(@)-zárójel nem kell-gmail.com   2012. június 25. 19:02:20

Szasztok. Ha jól értesült vagyok akkor N1 1menet N2 15
akkor ez azt jelenti, hogy:15:1=15 és 230Vx15=3450VOLT
Primer menet osztva Secunder menettel és az egyenlő 15 és
prim. voltage szorozva a két menet szám összegével az egyenlő 3450 volt. REMÉLEM, HOGY JÓ NEM TÉVEDEK.?

istyukiraly(@)-zárójel nem kell-gmail.com   2012. június 16. 19:52:30

Milyen gyújtótrafó kell hozzá?
A választ előre is köszönöm!

gyuszmo(@)-zárójel nem kell-hotmail.com   2012. január 25. 09:44:38