Digitális

Villanypásztor 2.


A fent látható kapcsolás egy villanypásztor. A különlegessége, hogy egy inverterrel a gyújtótrafóra nem 12, hanem 150-200 V-ot kapcsolgatunk.

Az áramkör működése röviden:

Az első transzformátor előtti rész az inverter. Az 555-ös, ebben a felállásban elvileg ~2kHz-en, ~7%-os kitöltéssel üzemel. A tranzisztor (T1) az akkumulátor feszültségét kapcsolgatja a transzformátorra. (Azért ilyen kicsi a kitöltés, hogy feleslegesen ne merítse le az akksit.)

A transzformátor, egy mezei nyáktrafó, 1,8-3,5 W-os, és 230/9V-os. T1 tranzisztor 400V körüli, néhány amperes. (Használható TV-kből bontott BU XXX, és társai.)

Fontos: A tranzisztor lábára a transzformátor szekunder ágát kötjük! (9V)

Megjegyzés: Ha 6V-os transzformátorral próbálkozunk, a szekunder oldalon nagyobb feszültséget kapunk.

A transzformátor után egy greatz egyenirányító található. (D2-D5) Válasszunk olyat, ami 600V-ot, és 1 A-t elbír. Én ezt 4 darab diódából raktam össze, amik bírják a nagyfrekvenciát. (~40-50 Ft/db)

Utána egy ún. relxációs oszcillátor van. A C3 (min. 40V) kondenzátor az 1M ohmos ellenálláson és potenciométeren keresztül töltődik. Ha feszültsége eléri a 30-32V-ot, a diak gyújtófeszültségét, az begyújt, azaz vezet, bekapcsolja a tirisztort, ami Cx innenső felét a testre kapcsolja, ami a gyújtótrafón keresztül kisül. Ez ugyan pillanatnyi rövidzárlatot okoz, de ezt az alkatrészek kibírják. (A gyújtótrafó autóból/motorból legyen, 12V-os.)

R6-ra a kikapcsolás után van igazán szükségünk, kisüti a kondenzátort. A Cx kondenzátor 450 V-os legyen, minimum, és értéke 1-8 uF is lehet. (1uF ha kis karámhoz kell, nagyobb értelem szerűen nagyobb karámhoz.) Lehet motorindító kondenzátor is.

Úgy tűnhet, a gyújtótrafó fordítva van bekötve. De ha belegondolunk nem. A kondi kisütésekor a + töltésekkel teli fegyverzetet letesteljük ugye, ami a testen keresztül jut a gyújtótrafó + kapcsára.

T1-et és a tirisztort nem szükséges hűtőbordára szerelni. Ha jól van összerakva a szerkezet, egyik sem melegedhet! Ennyit az áramkör működéséről.

Egyéb nagyon FONTOS információk:

A földelés és a szikraköz: Földelést ilyen rendszernél kötelező kiépíteni. Ha nem teszed, egy rossz mozdulat és vagy téged ráz meg, vagy tönkremegy pillanatok alatt az egész. A földelést, ahogy a rajzon is jelölve van, a gyújtótrafó 15-ös pontjára kell kötni. SZIGORÚAN TILOS a konnektor földelésével összekötni!!!!

Földelésnek javaslok egy betonvasat leszúrni 100-150 cm mélyre. Nyáron pedig ügyelni, hogy sose legyen csontszáraz a környezete. A szikraköz is kötelező! A gyújtótrafó nagyfeszültségű kimenete és a földelés közé kell beépíteni, mérete max 10-12 mm. Ez maximalizálja a kimenő feszültséget ~10kV-ra. (Én egy fadarabba két facsavart tekertem bele félig, úgy, hogy a fejeik nagyjából 1 cm távolságra voltak, és a teszt idejére csak köré csavartam a kábeleket. DE csak a TESZT IDEJÉRE! Ezek után forrasztással és a szikraköz rögzítésével építsük be!)

Ami még fontos: A nyáktrafó utáni résznél ügyeljetek, nehogy hozzányúljatok bekapcsolt állapotban! 150-200 V DC nem játék!

Az áramkör élesztése:

D6 dióda azért van ott, ha valaki fordítva köti rá az akkumulátort, ne menjen tönkre az egész, és egy biztosítékcserével megoldható legyen.

A gyújtótrafót és Cx-et először ne kössük be! (a földelést sem!) Kapcsoljunk feszültséget az inverterre. Ha ügyesek vagyunk elvileg kicsi sípoló hangot hallanunk kellene. Ha nem halljuk az se baj. Fogjuk a multit , és a nyáktrafó után, R6on megmérjük a feszültséget. Elvileg bekapcsolás után itt 1-2 mp múlva a feszültség akár 400 V-ra is felkúszhat. Ha 1 mp után már 150 V körül vagyunk, már jó. Kapcsoljuk ki, várjunk egy kicsit, majd beforraszthatjuk Cxet, és ráköthetjük a gyújtótrafót is. Ekkor rakjuk fel a földelést is és a szikraköz.

Ha leföldeltük, újra kapcsoljunk feszültséget az inverterre. Ha megvagyunk elvileg már egy-két szikrát láthatunk is. Kezdjük el tekergetni a potit addig, míg ~ 1-1,5 mp telik el két szikrázás közt. Ha hiába tekergetjük, túl gyorsan követik a szikrák egymást, C3-at cseréljük nagyobbra, ellenkező esetben kisebbre. De elvileg ezzel jónak kell lennie. Ha megvan a megfelelő idő, bekapcsolt állapotban óvatosan mérjünk rá R6-ra, és olvassuk le, hány V-ra megy fel a feszültség közvetlen a kisülés előtt.

Ha megvan könnyedén kiszámolható belőle a pásztorunk tárolt energiája. (E=0,5Cx*U^2 , ahol Cx Farádban, U Voltban van megadva).

Elméletileg a kapcsolásnak elsőre indulnia kell. Ha nem indulna néhány dolog, amit ellenőrizzünk: TR1, 555, T1, Tirisztor, D2-D5, valóban diakot adtak-e, Cx működőképessége, gyújtótrafó működőképessége.

És még egyszer utoljára: Vigyázzatok a bekapcsolt áramkörrel! A nyák részét ne taperoljátok, még véletlenül se! A gyújtótrafó ha egyszer megráz, bajod nem lesz ugyan, de megtanulod, hogy ne nyúlkálj oda! Legyetek figyelmesek!

  Nyomtatott áramkör


nyomtatott áramkör  Bejelentkezés után működő funkció!
Nézettség:

Szint:
   

Szavazat:

Készült:
2010. január 21. 12:10

Vélemény:
136

Szavazat:
54

Mai látogató:
18

Utolsó látogatás:
Ma 18:40:22

Bejelentkezés után használható funkció!
Értékeld a cikket!

Szavazatok
4,2
54
  30  ★★★★★
  15  ★★★★
  3  ★★★
  1  ★★
  5  ★

Legújabb írás

Rádiós
   

VÉLEMÉNYEK, HOZZÁSZÓLÁSOK

uli a BT-151 az tirisztor a TIC-206 meg triak akkor most ki kivel van???????

Metdesing(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2010. február 24. 23:08:39

Sziasztok.
Szeretném megkérdezni, hogy valakinek megvan-e ennek a kapcsolási rajznak a nyákterve,beültetésirajza,ha megvan legyen oly kedves és küldje el nekem a fenti e-mail címre mert szeretném megépíteni,csak béna vagyok a tervezéshez.
A segítséget előre-is köszönöm.
Üdv Csaba

csacsa1972(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2010. február 12. 16:44:44

Mintaka
Az a különbség,hogy ha 12v szaggatsz rá lejön 10-30kv csak ereje nem lesz és kb 200 méternél több vezetéket nem tudsz rá tenni ja és rengeteget fogyaszt, de ha egy kondival sütögetsz 200-300 voltot a trafóra akkor akkor akár 1-3 km vezetéket is elvisz viszont a feszültséget szikraközzel állíthatod .

Metdesing(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2010. február 07. 18:54:42

http://tesla.mintaka.hu

Mintaka   2010. február 03. 06:42:10

Ez mind szép és jó, de azt mondják mindenhol, hogy egy autó gyújtótrafó 12V rákapcsolgatása esetén is kiad 15-20kV feszültséget. Ebben az írásban 230V körül jut feszkó a trafóra és lentebb az van írva, ~10kV a kimenő feszültség. Ennek akkor mi az értelme? A Tesla-s oldalon van egy hasonló kapcsolás, ott kb 40V-ot kapcsolgatok a LADA trafóra és az így létrejött ívvel üveget lehetett olvasztani, a fázisceruza kb fél méteres körben már virított a trafó körül, hasonlóan az energiatakarékos izzóhoz... Egyébként az 555-ös 5-ös lába is kihagyható, a multivibrátor anélkül is működik rendesen.

Mintaka   2010. február 03. 06:28:01

A C4 C5 R7 nem szükséges ez igazából a rádió frekis PATTÓGÓ zajokat hivatott kiküszöbölni de ezek nélkül is műkszik főleg ha az ic oldalára ragasztott 1N4148-ast is ki hajítod a kapcsolásból szerintem az sem tudja miért van benne aki ezt a rajzot ide fel tette

Metdesing(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2010. február 01. 00:21:26

Egy kérdésem volna: C4 C5 R7 tag mire szolgál? Nem kaptam ilyen kondit a boltban, nagy bajom lesz belőle ha ezeket kihagyom?

horti.peter(@)-zárójel nem kell-gmail.com   2010. január 28. 09:56:28

Nem csak váltófeszt lehet transzformálni, hanem megfelelő frekvencián kapcsolgatott egyenfeszültséget is. Itt is ez történik. Nem olvastam a cikket, és nem is számolok most utána, de valahol a kHz-es tartományban. És igen, ezt hívják inverternek.

ismeretlen   2010. január 24. 21:30:06

Tomi. a diodahid toll visszafele olyan az áramkör mint egy INVERTER !!

okoska:D   2010. január 24. 14:34:13

Megépítettem, és működik, és nem értem a felvetésed.
uli

uli   2010. január 23. 18:16:46