Digitális

Villanypásztor 2.


A fent látható kapcsolás egy villanypásztor. A különlegessége, hogy egy inverterrel a gyújtótrafóra nem 12, hanem 150-200 V-ot kapcsolgatunk.

Az áramkör működése röviden:

Az első transzformátor előtti rész az inverter. Az 555-ös, ebben a felállásban elvileg ~2kHz-en, ~7%-os kitöltéssel üzemel. A tranzisztor (T1) az akkumulátor feszültségét kapcsolgatja a transzformátorra. (Azért ilyen kicsi a kitöltés, hogy feleslegesen ne merítse le az akksit.)

A transzformátor, egy mezei nyáktrafó, 1,8-3,5 W-os, és 230/9V-os. T1 tranzisztor 400V körüli, néhány amperes. (Használható TV-kből bontott BU XXX, és társai.)

Fontos: A tranzisztor lábára a transzformátor szekunder ágát kötjük! (9V)

Megjegyzés: Ha 6V-os transzformátorral próbálkozunk, a szekunder oldalon nagyobb feszültséget kapunk.

A transzformátor után egy greatz egyenirányító található. (D2-D5) Válasszunk olyat, ami 600V-ot, és 1 A-t elbír. Én ezt 4 darab diódából raktam össze, amik bírják a nagyfrekvenciát. (~40-50 Ft/db)

Utána egy ún. relxációs oszcillátor van. A C3 (min. 40V) kondenzátor az 1M ohmos ellenálláson és potenciométeren keresztül töltődik. Ha feszültsége eléri a 30-32V-ot, a diak gyújtófeszültségét, az begyújt, azaz vezet, bekapcsolja a tirisztort, ami Cx innenső felét a testre kapcsolja, ami a gyújtótrafón keresztül kisül. Ez ugyan pillanatnyi rövidzárlatot okoz, de ezt az alkatrészek kibírják. (A gyújtótrafó autóból/motorból legyen, 12V-os.)

R6-ra a kikapcsolás után van igazán szükségünk, kisüti a kondenzátort. A Cx kondenzátor 450 V-os legyen, minimum, és értéke 1-8 uF is lehet. (1uF ha kis karámhoz kell, nagyobb értelem szerűen nagyobb karámhoz.) Lehet motorindító kondenzátor is.

Úgy tűnhet, a gyújtótrafó fordítva van bekötve. De ha belegondolunk nem. A kondi kisütésekor a + töltésekkel teli fegyverzetet letesteljük ugye, ami a testen keresztül jut a gyújtótrafó + kapcsára.

T1-et és a tirisztort nem szükséges hűtőbordára szerelni. Ha jól van összerakva a szerkezet, egyik sem melegedhet! Ennyit az áramkör működéséről.

Egyéb nagyon FONTOS információk:

A földelés és a szikraköz: Földelést ilyen rendszernél kötelező kiépíteni. Ha nem teszed, egy rossz mozdulat és vagy téged ráz meg, vagy tönkremegy pillanatok alatt az egész. A földelést, ahogy a rajzon is jelölve van, a gyújtótrafó 15-ös pontjára kell kötni. SZIGORÚAN TILOS a konnektor földelésével összekötni!!!!

Földelésnek javaslok egy betonvasat leszúrni 100-150 cm mélyre. Nyáron pedig ügyelni, hogy sose legyen csontszáraz a környezete. A szikraköz is kötelező! A gyújtótrafó nagyfeszültségű kimenete és a földelés közé kell beépíteni, mérete max 10-12 mm. Ez maximalizálja a kimenő feszültséget ~10kV-ra. (Én egy fadarabba két facsavart tekertem bele félig, úgy, hogy a fejeik nagyjából 1 cm távolságra voltak, és a teszt idejére csak köré csavartam a kábeleket. DE csak a TESZT IDEJÉRE! Ezek után forrasztással és a szikraköz rögzítésével építsük be!)

Ami még fontos: A nyáktrafó utáni résznél ügyeljetek, nehogy hozzányúljatok bekapcsolt állapotban! 150-200 V DC nem játék!

Az áramkör élesztése:

D6 dióda azért van ott, ha valaki fordítva köti rá az akkumulátort, ne menjen tönkre az egész, és egy biztosítékcserével megoldható legyen.

A gyújtótrafót és Cx-et először ne kössük be! (a földelést sem!) Kapcsoljunk feszültséget az inverterre. Ha ügyesek vagyunk elvileg kicsi sípoló hangot hallanunk kellene. Ha nem halljuk az se baj. Fogjuk a multit , és a nyáktrafó után, R6on megmérjük a feszültséget. Elvileg bekapcsolás után itt 1-2 mp múlva a feszültség akár 400 V-ra is felkúszhat. Ha 1 mp után már 150 V körül vagyunk, már jó. Kapcsoljuk ki, várjunk egy kicsit, majd beforraszthatjuk Cxet, és ráköthetjük a gyújtótrafót is. Ekkor rakjuk fel a földelést is és a szikraköz.

Ha leföldeltük, újra kapcsoljunk feszültséget az inverterre. Ha megvagyunk elvileg már egy-két szikrát láthatunk is. Kezdjük el tekergetni a potit addig, míg ~ 1-1,5 mp telik el két szikrázás közt. Ha hiába tekergetjük, túl gyorsan követik a szikrák egymást, C3-at cseréljük nagyobbra, ellenkező esetben kisebbre. De elvileg ezzel jónak kell lennie. Ha megvan a megfelelő idő, bekapcsolt állapotban óvatosan mérjünk rá R6-ra, és olvassuk le, hány V-ra megy fel a feszültség közvetlen a kisülés előtt.

Ha megvan könnyedén kiszámolható belőle a pásztorunk tárolt energiája. (E=0,5Cx*U^2 , ahol Cx Farádban, U Voltban van megadva).

Elméletileg a kapcsolásnak elsőre indulnia kell. Ha nem indulna néhány dolog, amit ellenőrizzünk: TR1, 555, T1, Tirisztor, D2-D5, valóban diakot adtak-e, Cx működőképessége, gyújtótrafó működőképessége.

És még egyszer utoljára: Vigyázzatok a bekapcsolt áramkörrel! A nyák részét ne taperoljátok, még véletlenül se! A gyújtótrafó ha egyszer megráz, bajod nem lesz ugyan, de megtanulod, hogy ne nyúlkálj oda! Legyetek figyelmesek!

  Nyomtatott áramkör


nyomtatott áramkör  Bejelentkezés után működő funkció!
Nézettség:

Szint:
   

Szavazat:

Készült:
2010. január 21. 12:10

Vélemény:
136

Szavazat:
54

Mai látogató:
5

Utolsó látogatás:
Ma 11:38:13

Bejelentkezés után használható funkció!
Értékeld a cikket!

Szavazatok
4,2
54
  30  ★★★★★
  15  ★★★★
  3  ★★★
  1  ★★
  5  ★

Legújabb írás

Rádiós
   

VÉLEMÉNYEK, HOZZÁSZÓLÁSOK

Hogyan lehetne kesziteni egy 20-30j-os pasztort ami eleg volna 200km drotnak nem mintha szuksegem volna ra de kivancsisagbol. A valaszokat koszonom

NagySandor   2014. június 03. 19:48:24

20uF fölé nem tudsz menni, mert már annál is jelentős energia jut a trafóra, és a belső tekercsen húz át a fesz.
Ilyenkor vagy csak átég és tönkre megy, vagy rosszabb esetben felforralja a gyújtótrafóban az olajat és fel robban.

Sanyaaa   2014. május 21. 21:32:30

epittetem egyet 10uf kondival kitunoen mukodik BUT12af-et hasznaltam minimalisan langyosodik a tirisztor hideg(az egyaltalan szokot bizonyos esetekbe melegedni)szeretnek egyet epiteni egy 60uf vagy 100uf kondival az nem tul utos mar lesz e valami baja a joszagnak ami hozzaer vagy csak annyi tortenik hogy nagyobb teruletet lehet bekeriteni A ertelmes valaszokat koszonom elore is

nagy.sandor68(@)-zárójel nem kell-yahoo.com   2014. május 21. 19:23:13

Hali!
Raszternyákon építettem meg az egészet. Pöpec a kapcsolás, elsőre indult is! Ellenben egy olyan dologgal találtam szembe magamat, hogy, ha túl nagy szikraközt hagyok neki akkor a gyújtótrafón belül "kattog"(szikrázik) az inverterhez én is egy 9V mezei trafót használtam... Ez a jelenség normális vagy esetleg a gyújtótrafót cseréljem?

matt94304   2014. május 14. 22:58:58

Na ez egy ötletes megoldás :D
HA valaki 230-ról járatja csak akkor az inverter gyakorlatilag felesleges, egyszerűen egymással szembe lehet fordítani a bemeneti táptrafót a kapcsolóüzemű táptrafóval.
Természetesen közte 500mA-es bizti.
A ralex oszcillátor meg megy utána mint a kapcsoláson.
Úgy is működik de akkor csak hálózatról, az akkumulátoros dologhoz kell az inverter.

Sanyaaa   2014. május 13. 07:10:09

Csináltam egy olyan megoldást, hogy a kapcsolás jobb oldali részt megcsináltam a dióda hídtól, és a diódáktól egy eldobható fényképezőgép kis vakuját vettem ki a gépből, és ennek a kondenzátorát lecseréltem 4 MF értékre.
a készülék így egy 1,5 voltos góliát elemsorról működik.
Kb 10 mm- es szikra keletkezik.

digifoto   2014. május 12. 20:31:00

Köszönöm szépen,próbálok beszerezni egy olyat.

frici   2014. május 12. 18:27:09

Ha az a probléma hogy a meghajtó tranzisztor melegszik nagyon, az azért lehet, mert a pdf leírása szerint magas a disszipációs értéke.
Elég bele egy BD241-es is.

Sanyaaa   2014. május 12. 11:38:32

Szia.A tirisztor BT151,a tranzisztor BUT12A,gyujtótrafó 12V,diac DB3,az inverter trafó síma lemezelt ,kb 3-4W szek. 7,5V/230V.

frici   2014. május 12. 07:11:49

Továbbá T1 meghajtó tranzisztor típus?

Sanyaaa   2014. május 11. 20:50:11