Digitális

Villanypásztor 2.


A fent látható kapcsolás egy villanypásztor. A különlegessége, hogy egy inverterrel a gyújtótrafóra nem 12, hanem 150-200 V-ot kapcsolgatunk.

Az áramkör működése röviden:

Az első transzformátor előtti rész az inverter. Az 555-ös, ebben a felállásban elvileg ~2kHz-en, ~7%-os kitöltéssel üzemel. A tranzisztor (T1) az akkumulátor feszültségét kapcsolgatja a transzformátorra. (Azért ilyen kicsi a kitöltés, hogy feleslegesen ne merítse le az akksit.)

A transzformátor, egy mezei nyáktrafó, 1,8-3,5 W-os, és 230/9V-os. T1 tranzisztor 400V körüli, néhány amperes. (Használható TV-kből bontott BU XXX, és társai.)

Fontos: A tranzisztor lábára a transzformátor szekunder ágát kötjük! (9V)

Megjegyzés: Ha 6V-os transzformátorral próbálkozunk, a szekunder oldalon nagyobb feszültséget kapunk.

A transzformátor után egy greatz egyenirányító található. (D2-D5) Válasszunk olyat, ami 600V-ot, és 1 A-t elbír. Én ezt 4 darab diódából raktam össze, amik bírják a nagyfrekvenciát. (~40-50 Ft/db)

Utána egy ún. relxációs oszcillátor van. A C3 (min. 40V) kondenzátor az 1M ohmos ellenálláson és potenciométeren keresztül töltődik. Ha feszültsége eléri a 30-32V-ot, a diak gyújtófeszültségét, az begyújt, azaz vezet, bekapcsolja a tirisztort, ami Cx innenső felét a testre kapcsolja, ami a gyújtótrafón keresztül kisül. Ez ugyan pillanatnyi rövidzárlatot okoz, de ezt az alkatrészek kibírják. (A gyújtótrafó autóból/motorból legyen, 12V-os.)

R6-ra a kikapcsolás után van igazán szükségünk, kisüti a kondenzátort. A Cx kondenzátor 450 V-os legyen, minimum, és értéke 1-8 uF is lehet. (1uF ha kis karámhoz kell, nagyobb értelem szerűen nagyobb karámhoz.) Lehet motorindító kondenzátor is.

Úgy tűnhet, a gyújtótrafó fordítva van bekötve. De ha belegondolunk nem. A kondi kisütésekor a + töltésekkel teli fegyverzetet letesteljük ugye, ami a testen keresztül jut a gyújtótrafó + kapcsára.

T1-et és a tirisztort nem szükséges hűtőbordára szerelni. Ha jól van összerakva a szerkezet, egyik sem melegedhet! Ennyit az áramkör működéséről.

Egyéb nagyon FONTOS információk:

A földelés és a szikraköz: Földelést ilyen rendszernél kötelező kiépíteni. Ha nem teszed, egy rossz mozdulat és vagy téged ráz meg, vagy tönkremegy pillanatok alatt az egész. A földelést, ahogy a rajzon is jelölve van, a gyújtótrafó 15-ös pontjára kell kötni. SZIGORÚAN TILOS a konnektor földelésével összekötni!!!!

Földelésnek javaslok egy betonvasat leszúrni 100-150 cm mélyre. Nyáron pedig ügyelni, hogy sose legyen csontszáraz a környezete. A szikraköz is kötelező! A gyújtótrafó nagyfeszültségű kimenete és a földelés közé kell beépíteni, mérete max 10-12 mm. Ez maximalizálja a kimenő feszültséget ~10kV-ra. (Én egy fadarabba két facsavart tekertem bele félig, úgy, hogy a fejeik nagyjából 1 cm távolságra voltak, és a teszt idejére csak köré csavartam a kábeleket. DE csak a TESZT IDEJÉRE! Ezek után forrasztással és a szikraköz rögzítésével építsük be!)

Ami még fontos: A nyáktrafó utáni résznél ügyeljetek, nehogy hozzányúljatok bekapcsolt állapotban! 150-200 V DC nem játék!

Az áramkör élesztése:

D6 dióda azért van ott, ha valaki fordítva köti rá az akkumulátort, ne menjen tönkre az egész, és egy biztosítékcserével megoldható legyen.

A gyújtótrafót és Cx-et először ne kössük be! (a földelést sem!) Kapcsoljunk feszültséget az inverterre. Ha ügyesek vagyunk elvileg kicsi sípoló hangot hallanunk kellene. Ha nem halljuk az se baj. Fogjuk a multit , és a nyáktrafó után, R6on megmérjük a feszültséget. Elvileg bekapcsolás után itt 1-2 mp múlva a feszültség akár 400 V-ra is felkúszhat. Ha 1 mp után már 150 V körül vagyunk, már jó. Kapcsoljuk ki, várjunk egy kicsit, majd beforraszthatjuk Cxet, és ráköthetjük a gyújtótrafót is. Ekkor rakjuk fel a földelést is és a szikraköz.

Ha leföldeltük, újra kapcsoljunk feszültséget az inverterre. Ha megvagyunk elvileg már egy-két szikrát láthatunk is. Kezdjük el tekergetni a potit addig, míg ~ 1-1,5 mp telik el két szikrázás közt. Ha hiába tekergetjük, túl gyorsan követik a szikrák egymást, C3-at cseréljük nagyobbra, ellenkező esetben kisebbre. De elvileg ezzel jónak kell lennie. Ha megvan a megfelelő idő, bekapcsolt állapotban óvatosan mérjünk rá R6-ra, és olvassuk le, hány V-ra megy fel a feszültség közvetlen a kisülés előtt.

Ha megvan könnyedén kiszámolható belőle a pásztorunk tárolt energiája. (E=0,5Cx*U^2 , ahol Cx Farádban, U Voltban van megadva).

Elméletileg a kapcsolásnak elsőre indulnia kell. Ha nem indulna néhány dolog, amit ellenőrizzünk: TR1, 555, T1, Tirisztor, D2-D5, valóban diakot adtak-e, Cx működőképessége, gyújtótrafó működőképessége.

És még egyszer utoljára: Vigyázzatok a bekapcsolt áramkörrel! A nyák részét ne taperoljátok, még véletlenül se! A gyújtótrafó ha egyszer megráz, bajod nem lesz ugyan, de megtanulod, hogy ne nyúlkálj oda! Legyetek figyelmesek!

  Nyomtatott áramkör


nyomtatott áramkör  Bejelentkezés után működő funkció!
Nézettség:

Szint:
   

Szavazat:

Készült:
2010. január 21. 12:10

Vélemény:
136

Szavazat:
54

Mai látogató:
9

Utolsó látogatás:
Ma 14:35:12

Bejelentkezés után használható funkció!
Értékeld a cikket!

Szavazatok
4,2
54
  30  ★★★★★
  15  ★★★★
  3  ★★★
  1  ★★
  5  ★

Legújabb írás

Rádiós
   

VÉLEMÉNYEK, HOZZÁSZÓLÁSOK

Bocs, még annyi lemaradt az előzőről, hogy tekercs és Cx nélkül végigpróbáltam ami az áramkör élesztése részben le van írva, és pontosan úgy működik.

Balázs   2024. január 27. 09:57:24

Sziasztok!
Kb. 8 éve kaptam egy villanypásztort ezzel a kapcsolással. Annyi különbséggelm hogy poti helyett fix ellenállás van, illetve a másik tekercs nem gyújtótrafó, hanem egy 6/230V trafó. Azóta működik gond nélkül, pár éve kellett csak kicserélnem a cx kondit annyi.
Viszont nemrég nagyon legyengült, kb. 1000V a kimenő feszültségem. Kiderült, hogy a második tekercs adta meg magát. Kicseréltem egy 7,5V szekunder oldalúra, de csak pár napig bírta. Akkor tettem bele egy olyat mint eredetileg volt, de azzal is csak pár napot ment.
Ezek szerint nem az a fő probléma, csak ott jelentkezik. De a cserével ideiglenesen megjavul.
Mitől
A trafókat amiket kiszedtem terhelés nélkül leteszteltem multiméterrel, és kijött a szekunder oldalon a kellő feszültség. De ha visszateszem továbbra sem működik vele.
Sajna most nincs "kedvem" új villanypásztort venni, a céges trafók meg nagyon fogynak...
Köszi

Balázs   2024. január 27. 09:52:55

Tiszteletem Mindenkinek.
Engem a villanypásztor 1-es érdekelne.
Valaki gyárt esetleg nyákot?
Köszönöm szépen

bv201   2022. július 26. 13:32:45

Sziasztok! A nyáktervből milyen programmal lehet levenni a fekete hátteret, és a zöld vezetéket feketére váltani, meg a többi ami nem kell az áramkörhöz. Köszönöm a segítségeteket!

oregharcos   2022. április 12. 12:26:21

Üdv,
Valaki meg is csinálná nekem? Érdekelne kész eszköz. Köszönöm.

fazakasgyula(@)-zárójel nem kell-index.hu   2021. augusztus 03. 17:26:04

Valaki tudna ajánlani ehhez a kapcsolási rajzhoz olyan gyújtótrafót ami megbír bár egy 50 mikrós kondit?

Mr.Misterr   2020. október 30. 11:28:29

Szia,
Megtervezem a NYÁK-ot nagyon szívesen, de nagyon bonyolult és csak a nyári szünetben tudok foglalkozni vele, mert sokat kell tanulnom. De ha meglesz a NYÁK terv, az alapján már meg tudod csinálni? Hiszen a tervezés sokkal egyszerűbb, mint az elkészítés.

Gruber   2020. február 03. 18:14:10

Sziasztok,

Ennek a kapcsolásnak a NYÁK tervének valakinek megvan az elektronikus (GERBER) fileja?

BB15Gyuri   2020. február 03. 11:46:23

Sziasztok! Valakinek van, esetleg készítene nyákot,
mert nekem nincsenek hozzá eszközeim.
Természetesen nem ingyen kérem!
Köszönettel!
Oregharcos

oregharcos   2019. december 09. 11:39:46

Üdv.
Elsőre indult, 0,25J energiát tárol, 2,2 másodpercenként sül ki, 12mm-s szikraközzel. Róka ellen fogom használni.
Üdv.
Csaba

Csubi   2018. június 21. 22:16:18
Kép1.png