Világítás, fényvezérlés

Diszkó villogó


Lényegében egy egyszerű fényorgona, amelyben nincsen hangfrekvenciás szűrő. A triakkal vezérelt lámpák a ritmusnak megfelelően villognak.

A TR1 trafó egy teljesen hagyományos 230/12 V-os hálózati transzformátor, minimális teljesítményű típus is megfelelő. A TR2 viszont fontos, hogy jó szigetelésű legyen, mert ez választja le a hálózati feszültséget a hangrendszerről.

A primer tekercs impedanciája 100 ohm körüli értékű legyen, a feszültségáttétele pedig 1:5. Bármilyen méretű hangfrekvenciás trafó megfelel itt, a menetszámok annyiban fontosak, hogy ismerve a huzal fajlagos ellenállását, kijöjjön a primer oldalon a 100 ohm ellenállás és az 1:5 áttétel értéke meglegyen. A TR2 bemenetére a végerősítő hangszóró kimenetét kell kötni (párhuzamosan a hangszóróval). Nem kell aggódni a 100 ohm többszöröse a 4 vagy akár a 8 ohmos hangszórónak, semmilyen visszahatása emiatt nincs a hangrendszerre. A szabályzó poti mindenképpen műanyag kivitelű legyen.

FIGYELEM!

A kapcsolás elkészítésekor fokozottan ügyelni kell a hálózati feszültség miatt az érintésvédelmi szabályok betartására!
Nézettség:

Szint:
  

Szavazat:

Készült:
2009. szeptember 21. 10:12

Vélemény:
20

Szavazat:
13

Mai látogató:
2

Utolsó látogatás:
2024. május 10. 19:15:01

Bejelentkezés után használható funkció!
Értékeld a cikket!

Szavazatok
3,6
13
  4  ★★★★★
  3  ★★★★
  4  ★★★
  1  ★★
  1  ★

Legújabb írás

Rádiós
   

VÉLEMÉNYEK, HOZZÁSZÓLÁSOK

Sziasztok édesapám 30 éve dolgozik az elektronikába mit müszerész mint villanyszerelö , az nem kevés, csak elhiszem neki azt amit mond! amit irtál igaz de nem biztonságos megoldás ez !!legalább a graetz + után egy diodát még raktál volna akk nem lenne annyira veszélyes!!de ez az ö véleménye és pár munkatásáé!!

Elektromokus   2009. szeptember 23. 13:52:29

Ha felcseréljük az R-t és a 0-t akkor is működik. A graetz pozitív ága azért van rákötve a hálózatra, mert a triak vezérlése így történik: graetz + -> triak A1 -> triak G -> 330 ohm -> tranzisztor -> graetz negatív, és ezzel záródik az áramkör. Amikor ebben a körben a triak nyitófeszültségnek megfelelő érték megjelenik, akkor a triak nyitja a 0 -> triak A1 -> triak A2 -> lámpa -> R kört, így a lámpa világít.
A kondi egyik ága az igaz hogy a hálózaton van, de a másik csak a graetz negatív oldalán. Feszültséget valamihez képest mérünk, ez pedig a kondin kb 16V lesz, mivel a két vége között csak a graetz miatt van feszültség különbség.

bsselektronika   2009. szeptember 23. 07:33:07

Akkor magyarázzátok meg nekem hogy az elektrolit kondenzátor miért kap nullát a 6A-es bizti után? És mi történik ha felcserélem a fázist és a nullát? És a Triak miért csak az egyik irányba van begyújtva ebben a kapcsolásban?

Villanyszerelő   2009. szeptember 22. 11:17:53

villanyszerelő, szerintem maradj a kábelbehúzásnál, meg a falvésésnél.

.   2009. szeptember 22. 08:49:10

Csak megnyugtatásul a triak vezérlésének ilyen megoldása teljesen szokványos dolog, nem tudom mi a gond ezzel. Mi az a komoly anyagi kár, például mi??? Ha valamihez nem értünk, akkor nem kellene egyből leszólni, inkább talán utána kellene nézni a dolognak. Ez kultúráltság kérdése szerintem.

bsselektronika   2009. szeptember 22. 08:10:02

Aki ezt a rajzot tervezte nagy mágus lehet a szakmában. Örülök hogy ilyen magas színvonalon csinálja. Nagyot néznék ha ötösre vágná az elektrotechnikát a gyakorlatban. Lehet ő is lopta ezt a rajzot és fingja sincs mit csinál. Az is tud valamit aki kirakta ezt a rajzot, tuti ő is vágja mi ez.

Villanyszerelő   2009. szeptember 21. 19:46:49

"komoly anyagi kárt"

Ott van a leválasztó trafó,és ha elolvastad volna az irományt ezt a részt is megtalálod:
"A TR2 viszont fontos, hogy jó szigetelésű legyen, mert ez választja le a hálózati feszültséget a hangrendszerről."

Tomi   2009. szeptember 21. 19:45:42

Hi all

Nem értek egyet az előző két hozzászólóval.

Igaz tényleg rizikós,mert 220.
De ha jól megcsinálja az ember,akkor gond nem lehet :)
Igaz,aki annyira ért az elektronikához,hogy ezt a kapcsolást biztonságosan elkésziti,és utána működik is xD az valószínűleg ennél komolyabbat készít :)
Egyébként a kondi jó helyen van ott,nem történhet semmi(kivéve ha fordított a polaritás,és több feszt kapcsolunk rá,mint amennyit szabad)
Ha jól megnézed az egyenirányító után van az a kondi,szal ok :)

Tomi   2009. szeptember 21. 19:42:12

Egyet értek veled!!(az a váltó 230 és a dióda hid pozitivja is gyanus nekem! 100uF-os kondi szerintem a szemebdet vinné ki!! De proba szerencse , lehet 2 lövésed!!

Elektromokus   2009. szeptember 21. 17:00:59

Ezt a kapcsolást senki ne építse meg mert életveszélyes és , komoly anyagi kárt lehet ezzel okozni!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Villanyszerelő   2009. szeptember 21. 13:56:03