Autós

LED-es hátsó világítás akkumulátor nélküli motorokba


Ez a kapcsolás elsősorban olyan motorokhoz készült, ahol nincs, vagy nem szükséges az akkumulátor használata. (pl. Simson, Riga, Babetta, stb...)

Előnyei:
  • Olcsóbb mint a sima izzó (5 db LED-del nekem 400 Ft-ra jön ki)
  • szabályzott feszültség, így a LED-ek nem mennek tönkre
  • állandó feszültség, így minden fordulaton azonos a LED-ek fényereje
  • Már alapjáraton is tejes fényerő
  • Mivel a LED-ek fogyasztása elhanyagolható, így a hátsó lámpa megmaradt áramát is előre vihetjük a nagyobb fényerő érdekében.

(Kresz szabályai nem tudom, hogy miképpen viszonyulnak ehhez,nekem semmit se szólt a rendőr, pedig már jó ideje ez van a Simsonomon. Én 5 db nagy fényerejű (4900 mCd) LED-et használok, figyeljük oda, hogy az eredeti izzó fényerejét ne múlja alul! Műszaki vizsga köteles motornál okozhat problémát, ha LED-es!)

Működése:
A generátorról beérkező váltóáramot a H híd egyenirányítja (6V-os rendszer esetében duplázza is, hogy alapjáraton is meglegyen a megfelelő feszültség), majd a C1 puffereli. A 7803-as IC ebből 3 voltot állít elő, a C2 kondi pedig simítja a jelet, hogy a LED-ek ne villogjanak. Diódának bármi jó szinte, az 1N4007 népszerű, mert olcsó.

Figyeljünk arra is, hogy:
  • Ne méretezzük alul a kondikat, mert villogni fognak a LED-ek. Ha a 6V-oshoz való feszültségkétszerezőt használjuk, LED-enként legalább 2x47μF legyen a kapacitásuk.
  • 100mA (5 normál LED) felett a 7803-as stab. IC-t ajánlott hűtőbordára szerelni!
  • Ne haladjuk meg a stab. IC maximális áramát több mint 15%-al (7803 esetében ez 1,15A). Szükség esetén kössünk sorba többet.
  • Sose hagyjuk el a terhelő izzót arról a világítótekercsről, ahonnan a kapcsolás kapja az áramot! Ezek a tekercsek ugyanis a névleges feszültségüket terhelés alatt adják le, így nélküle az akár többszörös feszültséget kapó elkók és a 7803 megadhatja magát.
  • Ha nincsen 7803, pótolhatjuk akármilyen 3V-os feszültségstabilizálóval.

Mindenkinek jó utánépítést, motorjával pedig sok balesetmentes kilométert!
Nézettség:

Szint:
 

Szavazat:

Készült:
2012. július 13. 18:11

Vélemény:
12

Szavazat:
12

Mai látogató:
2

Utolsó látogatás:
Ma 02:03:54

Bejelentkezés után használható funkció!
Értékeld a cikket!

Szavazatok
3,6
12
  4  ★★★★★
  3  ★★★★
  2  ★★★
  2  ★★
  1  ★

Legújabb írás

Rádiós
   

VÉLEMÉNYEK, HOZZÁSZÓLÁSOK

Helló skacok!
Egy tippet szeretnék adni, ha szabad.
Ha el akarjátok készíteni ezt, van egy nagyon fontos paraméter, amit a cikk szerzőre nem említ. A LED-ek sugárzási szöge. Ha meg szeretnétek csinálni, azt javaslom, hogy semmiképpen ne a legelterjedtebb domború homlokú LED típusok közül válogassatok, mert ezeknek a világítási szöge nagyon alacsony és gyakorlatilag csak szemből látszanak. Mivel közúton használandó világító berendezésről van szó, nagyon fontos, hogy oldalról is éppolyan fényes legyen, mint a motor hátsó nézetéből. Én legalább 140 fokos LED-eket ajánlok, de talán még ezt is érdemes lenne kicsit trükkösen elhelyezni, hogy kb 180 fokos szögben világítson a hátsó lámpa.
Bár igazság szerint én tipikusan LED párti vagyok, de szerintem nem jó ötlet motor vagy autó világításokat LED-re cserélni, főleg ha forgalmasabb utakon közlekedtek...

Vipera   2016. december 06. 22:08:20

Üdv!Tudsz nekem segíteni,hogyan építsek össze egy olyan kapcsolást,amiben kerékpár dinamó (6volt 3watt)hajtja meg az első és hátsó világító és villogó ledeket.A lámpák adottak 4,2voltos akkumulátor ami most elátja az első lámpát és 3 volt ami a hátsólámpát villogtatja. elöre is köszi a választ :-)

myteam.mobil(@)-zárójel nem kell-gmail.com   2014. október 01. 23:39:09

Lenne egy kérdésem. Az a terhelő izzó micsoda? A motor első lámpája, vagy csak úgy van valahol? Mert ha úgyis kell bele az izzó, akkor nem értem, hogy mi értelme van a kapcsolásnak.

balazs   2014. április 25. 16:42:16

Sziasztok!
Nekem lenne egy simson star-on. És olyan tervem lenne, hogy 2 egyforma 12v 35w-os tekercset rakok bele és azzal töltöm az akksit és mindent az akksiról üzemeltetek. És ehhez kellene nekem 1 kapcsolás. Szóval 2db tekercs tölt 1 akksit és közé kellen egy fesszabályzó és egyenirányító.

afbaudia6(@)-zárójel nem kell-gmail.com   2013. december 23. 14:14:55

Üdv!
Meg szeretném csinálni a "hátsó világítást led-est."
Sajnos nem nagyon vagyok otthon az elektronikában.
Nekem olyan rajz kéne ahol a kondi értékek a rajzon látszik.Meg például a 7803 sorba kötése is gond nekem.
Schwalbe motoromra ami 12 Voltos.
Kísérletezni nem tudok jó lenn ha rajz alapján sikerülne.
Zoleee mint szerzőnek sem tudtam emailt küldeni,kérdezni tőle.
Szeretném ha valaki reagálna az írásomra és útbaigazítást adna.
Meg ebben a témában kaphatok e "laikus" számára is "olvasható" rajzot?
Köszönöm!

majszter   2013. február 21. 00:49:46

Köszönöm a segítséget! További szép napot mindenkinek!

Matyi77   2012. október 03. 14:04:18

Szia, igen a H helyére kell a feszduplázó, ahol ledenként 20 uF-al számolj minimum, és attól függ, hogy a gyári tekercsed hány wattos. (ha emlékeim nem csalnak, akkor a 6 voltos tekercsek mind 21 wattosak, ami 15W előre, 5W hátra 1W sebességmérő izzó). Használj 21w-os izzót.

Zoleee   2012. október 03. 09:05:34

Sziasztok!
Nekem egy 6v-os Simsonom van és érdekelne, hogy a "H" vagyis Graetz híd helyére kell a fesz kétszerező? Valamint a terhelő izzónak milyennek kell lenni, gondolom 6V, de hány Watt?
Előre is Köszi!

Matyi77   2012. október 02. 19:27:32

Fix led szám esetén valóban egyszerűbb az áramgenerátor, de ha pl 3 led a helyzetjelző plusz 8 led a féklámpa, akkor az áramgenerátorra mikor a 8 led rákapcsol a megnövekedett áramfelvétel miatt borul a feszültség is. Ennél pedig a feszültség a fix és nem az áramerősség (egy bizonyos szintig persze)

Zoleee   2012. július 17. 15:18:33

Már bocsássatok meg de szerintem kár bajlódni feszültégstabilizátorral,nem lenne egyszerűbb egy áramgenerátor?!

van.dam(@)-zárójel nem kell-freemail.hu   2012. július 17. 14:43:21